11月になるとスタンフォード周辺は日が出ている時間が短くなります。

7月は21時くらいまで明るかったのが、最近は18時を過ぎるとすっかり暗くなります。

昨日からSTRAMGT 259: MSx: Generative Leadershipという授業が始まりました。
履修登録では第一志望に登録した授業なので、とても楽しみにしていた授業です。

Generative Leadershipはd.school(スタンフォード大学デザインスクール)の教授がビジネススクールで教えている授業です。通常デザインシンキングはプロダクトデザインや社会課題の解決などに用いられますが、ここではデザイン思考をリーダーシップやマネジメントに生かす手法を学びます。

Generative Leadership: How to Create Innovative Ideas and Convey them with Impact
There are three major sections to this course 
1. Design Thinking
Participants learn to employ User Centered Design as promoted by the Stanford d.school. They become adept at Empathizing with the end user, practicing focused Need Finding, Defining the Problem, Ideating, Rapidly Prototyping and Adapting to Feedback.Experiences: Participants learn the Design Thinking process through a hands-on, collaborative design challenge, like redesigning the Briefcase for a specific user.

2. The Improvisational Mindset
The participants increase their ability to respond flexibly to novel situations and to generate innovative solutions on a collaborative, creative team. The mindset is cultivated by practicing 5 key principles. Say "Yes, and". Treat Mistakes as Gifts. Inspire your Partner. Dare to be Obvious. Notice the World. Experiences: The key principles are taught through a series of immersive theater exercises derived from Johnstone, Spolin, and Ryan. Valuable readings include IMPROV WISDOM, by Patricia Madson and journal articles on improv and brainstorming.

3. High-Performance Communication
The final segment of the class is a chance to apply the principles of User-Centered Design and the Improvisational Mindset to design and deliver messages that go beyond just transmitting information - they get results. Participants successfully use a version of the Design Thinking process to rapidly develop content that is tuned to the audience's needs, and that they can deliver in a way that is agile and responsive to real-time feedback. ExperiencesnGenerative Leadership culminates in a group presentation designed to influence key stakeholders. To be successful, participants will have to draw on all sections of the course. AS WE SPEAK is our text.

授業の内容からもわかるようにかなり実践ベースです。驚いたのが、リーダーシップやデザイン思考の授業なのに、事前リーディングや一回目の授業で "improvisation(インプロビゼーション” に時間を相当使ったことです。インプロビゼーションは即興を意味するわけですが、
即興を通して場に応じて直感的に自発的に振る舞う創造的なアクションです。

インプロが私のリーダーシップにどういう影響を与えるのか楽しみです。
23261904_10107442651433673_1524335564_o
ドガくんがスタンフォードに遊びに来てくれました〜
写真はKenji さんと一緒に。